onsdag 24 september 2008

Höstlunch

Igår bjöd jag hem väninnorna på lunch i höstens tecken. Det blev svampsoppa, vitlöksbröd och äppelpaj med vaniljsås till efterrätt. Trevligt att göra något av lunchen, nu när många är uppbokade på kvällar och helger.
X

X
Soppan blev supergod! Så jag skickar med receptet. Jag använde mig av skogschampinjon, vanlig champinjon, kantareller och shitake svamp. Toppade även med en kvist timjan. Ett glas rött hade varit super till, men vi nöjde oss med sherryn som var i soppan, då det skulle köras bil.

X

Här kommer receptet!

4 port

1 liter färsk svamp
4 färska lökar
2 msk smör
4 msk vetemjöl
5 dl svampbuljong
4 dl mjölk
2 dl vispgrädde
1-2 msk sherry
salt och peppar

Gör så här: Skala löken. Skär löken och svampen i ganska stora bitar. Fräs först svampen i smör i en gryta. Rör ner löken och låt den fräsa med ca 5 min på svag värme. Rör i mjölet och späd med buljong och mjölk. Låt soppan koka ca 10 min. Rör ner grädden och smaksätt med sherry, salt och peppar. Toppa med timjan och servera med vitlöksbröd och ett gott rött vin. Varför inte Selvarossa?
X

Bild Arla

Kram Jannice

X

16 kommentarer:

Anonym sa...

Mysig idé!

Hem och Lycka sa...

Mums, vad god soppan ser ut och vad mysigt att bjuda in på höstlunch! Det blir alldeles för få sammankomster ändå tycker jag. Tack för receptet! kram!

Jenny Oak Fae sa...

Verkar GOTT, fina bilder också!

: )

KRAM, Jenny

<3

Radhusdrömmar sa...

Tack för receptet! Ja soppa är så gott på hösten.

Mysigt!

Kram Johanna

Lilla huset på prärien sa...

Ser smaskigt ut Jannice! Får jag nog ta och prova en dag. /Kram Jenny

Living by Milla sa...

Jag älskar soppa på hösten,tack för receptet! Den ser riktigt smaskig ut.

kram Camilla

Linda -Galleri Palla sa...

Lyckliga vänninor! Och jösses så smarrig den verkar. Sambon kom hem med ett lass nyplockad svamp härförleden som han fått av en vän och nu vet jag vad vi ska göra med den :)

KRAM!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Mmm ser gott ut!

Trevligt med höstlunch

Kram Annica

Casa Loda sa...

Så gott det låter! I morgon är ju soppedag, så då ska jag pröva den. Tack för receptet!

Annika

tina | pepparochvanilj.se sa...

Tack för receptet! Nårga av mina vänninor kan snart tacka dig för att du inspirerade mig att bjuda dem på lunch :D

Varför är det så svårt att få det att bli av ibland!? Vänner ska ju vårdas!

Ha det gott!/Tina

Anonym sa...

Då säger man bara stort tack för den super goda lunchen, synd bara att vi inte kunde sitta kvar och tjattra en längre stund.

Kram
Anna Panna Blåbär

Malin sa...

Oj, vad gott det ser ut!
Ska kanske försöka testa en sån svampsoppa nästa gång det blir soppa på matsedeln hemma.
Mums!

Stämningsfullt sa...

Mums vad gott!
Trevlig helg till dig med :)
Kram!

www.missfixtrix.com sa...

Du är så otroligt duktig på att samla vänner... Hur hinner du? Själv får jag inte riktigt tiden att gå ihop. Jag ska ta efter absolut.

marita blücher sa...

Hej Jannice,
vilken fin idé att bjuda in till höstlunch och soppan skall jag absolut prova på - den både låter och ser jättegod ut ! Norrgavels länstol skulle omedelbart få flytta in till mig om jag vann storkovan.
Tack för din rara kommentar på min blogg och jag önskar dig och maken detsamma.
Kram/Marita

me and alice sa...

Yummi!!!
Vad gott det ser ut! Tack för receptet. Det ska jag verkligen prova!!
Vad shyrrigt av dig att ordna en höstlunch!!!
kram o trevlig helg!
/Susanne