söndag 2 december 2007

Skapa lugn

Helgen har gått i vilandets tecken och det har varit superskönt. Mamsen och jag tog en sväng ut igår för att finna lite julpynt, men det enda jag kom hem med var härligt julröda handdukar, till det annars vita och gråa badrummet. Sen blev det förstås ljus och åter ljus, det går alltid åt. Det måste man bara skämma bort sig med i vintertider.
X
Väl hemma hos mina föräldrar tog jag tag i deras sideboard och vill idag visa er ett enkelt sätt att skapa lugn och harmoni där hemma. Ge rummet så få intryck som möjligt! Genom att organisera, köpa lite lådor och sortera upp böckerna där hemma kan man göra underverk. Så här såg det ut, innan jag satte tänderna i projektet :)
X

Jag började med att riva ut allt... Var noga med det! Viktigt att börja om från noll, för då märker man att det går att slänga minst hälften.

  • Köpte 2 nya svarta boxar, för att skapa ett sobert intryck, om jag hade valt annan färg på lådorna hade de synts och vi ville inte ha ytterligare ett intryck.
  • Fotoalbum i grått - ordning och reda på fotona, och de man inte satt in ännu fick hamna i en av boxarna.
  • Sorterade böckerna i färgordning.
  • Dekorerade med de vackraste böckerna på bänken.
  • I och med att mamma och pappa har en mycket modern, och konstrik möblering blir det mycket intryck. Genom att byta ut den svarta Ulrica Hydman skulpturen och sätta dit 2 vita vaser blev intrycket lugnare och den vackra tavlan ovanför fick lysa, och behövde inte tävla om uppmärksamhet! X

Och så här fint blev det!
X

Vackra former men i samma färg, ger ett lugnt och stilfullt intryck.


X

Dagens Tips!
Balansera intrycken så de slipper tävla om uppmärksamhet, för om de måste det, blir effekten att ingenting syns och det känns rörigt!

X
Se så, sätt igång och rensa ; )
X
X

7 kommentarer:

Maria sa...

Håller med, enklast är att ta bort allt och börja om från början. Håller på som en galning här hemma sen vi flyttade in, det stämmer inte på alla ställen i huset. Tror att ja fick till den lite i sovrummet under helgen, men det fattas något inne i " datarummet". Får se vad jag kan gör åt det. Är bara jobbigt när det inte känns som det ska. Kram

Anonym sa...

Kul att du fick till det i sovrummet ;)

Unknown sa...

Så tjusigt det blev!! Kul när man blir nöjd! Kram petra

Hem & Harmoni Marie sa...

Vilken skillnad det blev. Tänk att en sådan liten förändring kan göra så mycket!
Jag skulle behöva rensa lite jag också... speciellt i 'mitt pyssel-datorrum'... där svämmar jag över av grejor. Mest inredningstidningar och böcker... hm.. Får ta tag i det efter jul tror jag.
Ha det gott och tack för att du delar med dig av så mång bra tips!
Kram Marie

Inaktiv gammal blog sa...

Hejsan,

Hittade till dig via "Inredningsgalen". Jösses, vilket fint hus ni har! Korsvirke...ååååh, vad jag blir avis. En stor eloge till din händige karl också för den supersnygga trappan.

Glad 1:a adventsvecka på er!

Anonym sa...

Så sant som det är sagt för man har mycket onödiga prylar man kan rensa bort om man tänker till.
Vilka helt fantastiska foton du tagit, Skånelängan ser ut som en dröm och man njuter när man ser de fina bilderna därifrån!!
Du har verkligen en helmysig blogg och ett vackert hem därtill så hit är alltid roligt att tassa in:-)
Kram

Goa sa...

Nu ska du veta att du är välkommen till mig...du skulle säkert tuppa av..:) Men, men...jag ska iaf. kopiera ditt dagens tips...så får vi se!!
Mycket bra lyckades du...verkligen!!
KRam på dig och ha en toppen tisdag!
Goa