torsdag 13 december 2007

Lucia & Kola

Vill önska er alla en underbar Lucia, och hoppas ni får höra ljuv musik, om det så är från Sveriges lucia på TV eller små söta flickor och pojkar som sjunger i olika stämmor på skola eller dagis! Själv får jag väl ta på mig lucialinnet och lussa för maken ; )
X
Såg ni Leilas jul förra veckan på TV4+? Den damen har verkligen DET! Så karesmatisk, naturlig, vacker och spontan. Hennes hem var faktiskt det första som jag blev totalt förälskad i. En fantastisk stilmix mellan Marocko, modern skandinavisk design, personliga föremål och underbara färger. Mycket ljusrosa, mörka träslag, vitt och underbara accentfärger. Hihi.. känner att jag går igång bara jag beskriver hennes vackra lägenhet.
X
Så hon inspirerade även mig till köket, och till att laga lite julgodis. Jag gjorde hennes sagolika smörkolor. En vanlig kola och en med pistage. Igår rullade jag in alla kolor i smörpapper, och det blev vitt snöre om smörkolorna och brunt hampa snöre om de med pistage.
X

X

Innan snöret kommit på : )

X

X

En present blev det också. Vem tror ni blir den lycklige : )

X
X

X

Självklart ska jag inte hålla på receptet längre. Håll till godo mina vänner, imorgon blir det inredning igen!

Recept på "Världens godaste smörkola"

Förberedelsetid: 5 min
Tillagningstid: 30 min
Färdigt på: 1 tim


Ingredienser:
Cirka 50 stycken

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

Beroende på vad ni vill ha för smak på kolorna, tillsätt något av följande ingredienser:

Apelsinkola:
2 st apelsiner,
rivet skal 1 st citron

Pistagekola:
1 dl hackade, rostade pistagenötter

Pepparkakskola:
2 tsk pepparkakskryddor

Chokladkola:
2 msk kakao

Limekola:
2 st lime, rivet skal

Kardemummakola:
2 tsk kardemummakärnor, stötta i mortel

Ingefärskola:
1 tsk malen ingefära

Gör så här:
1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.
2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.
3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se ovan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.
4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt. Jag gjorde mina lite tjockare, så jag skar dem i rektangulära bitar.


Tips!

Ett kulprov gör man lätt genom att droppa en bit smet i ett glas kallt vatten. Om kolan stelnar och går att forma till en liten kula med fingertopparna så har den kokat färdigt.

8 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken härligt inlägg och fina foton!! Tack för ljuvligt recept, såg jättegott ut!! Ja, jag håller med Leila verkar var en sån härlig tjej! Ha en bra luciadag du mé! Mari.

Maria sa...

Ser mumsig ut! Perfekta gå bort gåvan.

Dorthe ♥ sa...

Mums...det receptet ska jag testa...Tack för tipset!

Kram
Dorthe

Karin i Villa Grå sa...

Mmm, gott med kola! Det står på vår "stresslista" att Leylas kolor ska tillverkas. Med lite tur lyckas jag slå in dem lika fint som du gjort!

Jag håller med, Leylas hem är underbart med sin vackra bas och roliga färgklickar. Underbart!

Ha en mysig kväll!

Kram, Karin

Goa sa...

mmm. jag ska göra detta...NU!!
Håller med dig att hon inspirerar till max!!
Kram
Goa

Hem & Harmoni Marie sa...

Håller med, hon är underbar! Har köpte ingredienser till Rocky Road. Ska göra detta till helgen tänkte jag...
Ha en fortsatt fin Lucia! Kram Marie

inspired and handmade sa...

Så mycket fint du har, hit kommer jag fler gånger absolut!! ha det nu så bra, kram Veronica.

carmen sa...

idag ska jag göra ingefärskola och göra deg till pepparkakshuset. fast först måste jag göra ritningar, haha, jag plir helt psyco av för mycket pysslande :D