söndag 13 januari 2008

Maskulint och feminint

Lördagkväll, eldar i kaminen och sitter och funderar över ett glas vin. Kom och tänka på hur viktigt det är att blanda maskulina och feminina detaljer i sin inredning.
  • Maskulint - fyrkantigt, rektangulärt, ruff yta, skinn, svart, brunt etc.
  • Feminint - runda former, mjuka former, blommigt, romantiskt, ljusa färger.
Ibland när man inte känner sig nöjd med ett rum kan ett sätt vara att tänka på om man fått balans mellan de feminina och maskulina i rummet. Ibland kan det vara något som så enkelt att sätta in en rund lampa som mjukar upp inredningen. Tidigare hade vi ett väldigt maskulint hem. Fyrkantig soffa, fyrkantiga bord och sideboards. (Tror det eller ej - nu har min feminina sida fått dåndimpen *skratt*) Att då mjuka upp med en mjuk filt, ett runt fat på ett kvadratiskt bord och en femin kudde i soffan kan skapa balans i inredningen.
X
Den här lampan Glo-ball är fantastisk och har en dimmer som gör den ännu mjukare. Finns i olika storlekar. Ett tips är att köpa samma lampa, kanske i olika storlekar till ett och samma rum, för det är behagligt för ögat med upprepning. Kan liknas med alla nya och olika intryck vi får varje dag.. de distraherar oss och talar till slut inte till oss.
X
Nej, nu blir det grillad tonfisk och primörsallad. Ses på måndag!


X

8 kommentarer:

Hanna sa...

Vilket jättemysigt kök ni har. Är sååå svag för tegelväggar. Smart det där med maskulint och feminint. Det ska jag banne mig ta med mej i bakhuvudet när jag inreder.
Ha en kanonhelg.

Engsroom sa...

Så sant det där med Jing och Jang, det stämmer verkligen.
Härlig lampa, Ikea har en fin också som heter jonisk tror jag det var, det är också en bill som man kan ha på golvet eller varstans.
Ha det gott!
Ella

MiaMaria sa...

Så mysiga detaljer i ditt kök och så vackert!

Trappen ser ljuvlig ut också.....

Trevlig helg!
Miamaria

Annika sa...

Hej! Jag hittade din fina blogg idag via Ljuvligt hemma - en av mina favoriter! Ser att den är relativt nystartad precis som min. Vad fint ni har det och vilka fina bilder du visar! Min syster har en magnet på sitt kylskåp (jag vet att det är bannlyst av alla inredare - utom mig!);) Där står; A home without a cat is not a home! Jag gissar att du håller med! :)

Lilla Blanka sa...

Ja det stämmer, man är oftast omedvetet ute efter nån slags balans...gillar te x betong eller grovt murat...ihop med några skira blommor eller fina ljs :)
Kram vännen, ha en bra söndag!
Mia

Maria sa...

Har inte tänkt på det innan. Får gå runt i huset och ser hur vi har det!

Radhusdrömmar sa...

Jag brukar också tänka på det. I vårt vardagsrum t ex, så är det ganska mycket fyrkantiga möbler, så jag brukar lägga runda dukar på borden för att mjuka upp det.
En sån där lampa är fin! Har funderat på att köpa en till barnens rum.
Ha en bra söndagkväll!

Kram Johanna

Karin i Villa Grå sa...

Ofta när jag läser dina inlägg är det ordet "balans" jag kommer att tänka på. Du skriver alltid lika inspirerande!

Kram, Karin