torsdag 17 januari 2008

Trender

Idag hade jag tänkt ta upp lite om vilka trender som är på väg inom inredningsvärlden. Egentligen är jag inte mycket för trender när det gäller inredning, då jag tycker man skall skapa sig ett personligt hem där man trivs i. Hemmet ska vara en plats för avkoppling inget showroom! Ett hem ska kännas mysigt, välkomnande och varmt.
X
11% så mycket har svenskarna ökat sina inköp vad gäller inredningsprylar jämfört med 2006. Detta visar ytterligare prov på att vi människor bryr oss mer om hur vi har det omkring oss. Vi behöver skapa hem där vi trivs, där vi får ro, kan samla kraft och ladda batterierna. Men det visar också prov på att vi jagar prylar och vill ständigt förnya våra hem.
X
Om en snar framtid byts högkonjunkturen ut till lågkonjukturen, och med den blir också trenden att inte konsumera på samma sätt. Även den ekologiska trenden, diskussionen om klimathot etc får oss också att tänka om och inreda på annorlunda sätt.
X
Här kommer lite trender iaf, därmed vill jag INTE påstå att man ska följa dessa, men det kan vara värdefullt vetande.
X
  • Det blir viktigare att uttrycka andlighet med inslag från natur, folklore och handarbete.


  • Mix mellan olika stilar för att skapa personliga hem


  • Trender föder mottrender - mindre öppna planlösningar, och fler mindre rum.


  • Rum till olika aktiviteter.


  • En ny och intressant trend är den så kallade flickrumsfeminismen. Det ska vara svulstigt, överdådigt och kvinnligt, gärna i färger som rosa och ärtgrönt.


  • Minimalismen försvinner och vi tar fram våra kära prydnadsföremål igen.


  • Vi vill ha mer ombonat och "boar" in oss med tyger, växter och ting som betyder något för oss.


  • Ut med vita kök in med retroköken. (Huajajen!! - mått de gröna 70-tals kylskåpen aldrig dyka upp igen)


  • Vi kommer satsa mer på barnens rum.


  • Vi dukar gärna med udda tallrikar, bestick och glas.


  • Det viktiga kommer vara att kommunicera med varandra, inte att ha ett felfritt hem. DET VAR VÄL SUNT!

X


"I couldn't care less " säger Bosse : )
X

6 kommentarer:

Maria sa...

Tänkt värt! Själv bryr jag mig inte alls, påverkas lite kanske utav allt runt om kring mig, men vet oftast hur jag själv vill ha det!

MiaMaria sa...

Vi får se vad det blir men jag fortsätter i min anda.....
Kul att få ta del av.

Vilken sötis!

Miamaria

Änglahem sa...

Retrokök!... hujeda mig då!!!

Jag fortsätter i mina egna spår!
Men det var ju bra att minimalismen försvinner*ryser*.

Kram
Ulrika

Ps vilken liten sötnos!

Jessan sa...

flickrumsfeminism....det låter nåt för en jätteromantiker som jag!? Men fy för den lede för retrokök brrrrrrrr!! /kramar Jessan

Ulli sa...

Trender kommer och går, men jag tror på personliga, egna ideer. Visst påverkas man av trender, men det betyder inte att man följer dem slaviskt.

Ha det så gott!
Kram Ulli

Anonym sa...

Det lät som bra tankar kring trender!